Dział Informatyki

Awaria w firmie home.pl

Szanowni Państwo,

w dniu dzisiejszym, w godzinach porannych, doszło do awarii w firmie home.pl, która utrzymuje m.in. nasze domeny internetowe (wum.edu.pl) - z tego powodu część stron internetowych Uczelni jest niewidoczna "ze świata", nie dociera też do nas większość e-maili. Poczta jest z naszego serwera wysyłana prawidłowo i dociera do adresatów. 

https://niebezpiecznik.pl/post/potezna-awaria-dns-w-home-pl-od-kilku-god...

https://wiadomosci.onet.pl/kraj/awaria-homepl-w-polsce-problemy-uzytkown...

Wdrożenie nowego firewalla

Szanowni Państwo,

od dnia 2 maja 2018 r. cały ruch sieciowy w WUM jest zarządzany, filtrowany i monitorowany przez klaster urządzeń PaloAlto 5220.

Z poprzedniego klastra urządzeń Juniper ISG2000 przeniesiona została konfiguracja zawierająca:

  • 90 interfejsów podzielonych na 30 stref,
  • 46 tras statycznych rutingu,
  • 9 połączeń VPN site-to-site
  • 640 polityk bezpieczeństwa
  • 155 polityk NAT
  • 85 polityk PBF
  • 2100 obiektów typu "adres" i 64 grupy

Urządzenia firmy PaloAlto są uznawane za czołówkę rozwiązań klasy enterprise dzięki czemu Uczelnia utrzyma najwyższy poziom ochrony sieciowej na kolejne lata. 

Więcej na temat rozwiązań firwall: https://www.gartner.com/doc/reprints?id=1-45RB5JN&ct=170710&st=sb

Problemy z dostępem do internetu i połączeniami telefonicznymi w dniu 8 marca 2018

Szanowni Państwo,

dzisiejszej nocy doszło do awarii jednego z urządzeń w klastrze głównego firewalla. Mimo podjętych działań diagnostyczno-naprawczych, dopiero rano ok godziny 9:00 udało się ostatecznie zdiagnozować przyczynę problemu: uszkodzona pamięć w urządzeniu:

Juniper Networks ISG Series BootROM V1.1.0 (Checksum: 90554656)
Copyright (c) 1997-2005 Juniper Networks, Inc.

Total physical memory: 2048MB

    Test -

### SDRAM Addr Bus Test Error @0x00000000: 0xf0000000, should be 0x00000001 ###
(...)

### SDRAM Addr Bus Test Error @0x20000000: 0xf0000000, should be 0x20000000 ###
### SDRAM Addr Bus Test Error @0x40000000: 0x44b00ff0, should be 0x40000000 ###

Fail

    Initialization................ Done

free_packet_list = ffffffff

### no free packet buffer, port 0 init rmd failed ###

Urządzenie zostało zgłoszone do naprawy.

Niezależnie od powyższego zdarzenia, doszło do awarii przychodzących połączeń telefonicznych na numery zaczynające się od 22 57-20-xxx. Z informacji uzyskanych od operatora telefonicznego, firmy Flexcom, wynika, że u operatora doszło do awarii, obejmującej zasięgiem całą Polskę. Firma Flexcom zapewnia, że dziś awaria zostanie usunięta, niestety nie jest w stanie podać konkretnego terminu usunięcia awarii.

Problemy z serwerem pocztowym w dniu 26 stycznia 2018

Szanowni Państwo,

przyczyną dzisiejszych porannych problemów z serwerem pocztowym była błędna sygnatura antywirusowa opublikowana przez autorów programu antywirusowego ClamAV. Powodowała ona nadmierną konsumpcję zasobów serwera przy skanowaniu e-maili, co coraz bardziej spowalniało pracę serwera. Podjęte czynności umożliwiły obejście problemu, aktualnie twórcy programu przygotowują aktualizację, która usunie tę błędną sygnaturę. 

Problem z sygnaturą wywołal szeroką dyskusję, którą można śledzić tutaj:
http://lists.clamav.net/pipermail/clamav-users/2018-January/thread.html#5639

Problemy z dostępem do Internetu

Szanowni Państwo,

Od naszego operatora łącza dostępowego do internetu otrzymaliśmy informację, że w nocy z 7 na 8 oraz z 8 na 9 grudnia w godzinach 22:00 - 5:00 będą wykonywane prace w jednej z serwerowni. Miały one nie spowodować problemów z dostępem do internetu, jednakże z uwagi na błąd w konfiguracji ruterów po stronie operatora od godziny 22:10 do 22:50 nastąpiła przerwa w dostępie do internetu, która może się powtarzać dzisiejszej i jutrzejszej nocy. Przerwy zostaną maksymalnie zminimalizowane, a wspomniany błąd w konfiguracji ruterów zostanie poprawiony, aby sytuacja nie powtórzyła się w przyszłości.

Awaria połączenia z Kampusem Lindleya

Szanowni Państwo,

w dniu dzisiejszym o godzinie 13:23 nastąpiła awaria zasilania w jednej z serwerowni operatora, świadczącego usługę dzierżawy łącza  między Kampusem Lindleya i Kampusem Banacha. Skutkuje to brakiem łączności z Kampusu Lindleya do zasobów wewnętrznych WUM, jak i Internetem.

Trwają prace nad usunięciem awarii.

[Aktualizacja] Awaria zasilania została usunięta o godz. 16:15

Aktualizacja certyfikatu do podpisywania wiadomości e-mail w programie Outlook

Szanowni Państwo,

w przypadku pojawienia się przy wysyłaniu wiadomości e-mail z programu Outlook poniższego alertu:









Proszę wykonać poniższe czynności lub skontaktować się z Działem Informatyki (22 57-20-888):

Kliknąć "Plik", a następnie "Opcje"
























Następnie "Centrum zaufania" i "Ustawienia centrum zaufania"































Następnie "Zabezpieczenia poczty e-mail" i "Ustawienia"































W tym momencie można będzie wybrać z listy certyfikat - proszę o wybranie tego, którego ważność kończy się we wrześniu 2020 roku i kliknąć OK. Proszę również klikąć OK na wcześniejszych ekranach opcji.

Awaria systemu Centralnego Wydruku (Canon)

Szanowni Państwo,

w dniu dzisiejszym nastąpiła awaria serwera Centralnego Wydruku drukarek Canon. Wciąż trwają prace związane z usuwaniem usterki.

Do czasu usunięcia awarii prosimy o korzystanie z systemu Centralnego Wydruku SAFEQ.

Jeżeli w Państwa komputerze nie jest dostępna żadna drukarka to prosimy o ponowne uruchomienie komputera lub wykonanie poniższej czynności:

kliknąć przycisk START - Panel Sterowania - Narzędzia Administracyjne - Usługi, na liście należy znaleźć usługę Bufor Wydruku i po kliknięciu jej prawym klawiszem wybrać Uruchom/Uruchom ponownie

[Aktualizacja] Problem został ostatniecznie rozwiązany o godz. 14:30.

Awaria centrali telefonicznej w budynku Rektoratu

Szanowni Państwo, 

w dniu dzisiejszym (5 grudnia) nastąpiła awaria centrali telefonicznej w budynku Rektoratu. Trwają prace nad przywróceniem sprawności centrali.


Z poważaniem,
Dział Informatyki

[Aktualizacja] Awaria została usunięta o godzinie 13:30. 

Zmiana operatora łączy do transmisji danych

Szanowni Państwo,

od 1 października usługę cyfrowej transmisji danych między Kampusem Banacha, a jednostkami organizacyjnymi zlokalizowanymi w pozostałych lokalizacjach na terenie Warszawy, śwadczy firma TEL-NAP.

Pracownicy Działu Informatyki są w trakcie przełączania ruchu sieciowego na łącza w/w operatora. Do czasu przełączenia mogą występować problemy z łącznością w danej lokalizacji.

[Aktualizacja] 3 października o godzinie 9:30 została przełączona ostatnia lokalizacja (na ulicy Marszałkowskiej).